» مطالب برای 1395/05/12
مطالب برتر
    نظر سنجی
    نظرشما در مورد طراحی سایت؟
    عالی
    خوب
    متوسط
    بد

    قانون نهایی ششمین دوره مسابقات رباتیک سراسری آراد


    تعریف آیتم های ۴ گانه مسابقات رباتیک کشوری آراد به همراه قوانین کامل آنها

    ۱- ربات های جنگجو : مسابقه ای است که در آن دو ربات در مقابل هم بر روی یک زمین مسابقه قرار می گیرند و رباتی که بتواند
    ربات دیگری را از زمین مسابقه بیرون بیاندازد برنده است.
    کنترل ربات ها در این مسابقه به صورت دستی با برد کنترل توسط شرکت کنندگان صورت می گیرد.
    نکته مهم: مسابقات ربات های جنگجو در دو رده برگزار می گردد که رده بندی بر اساس سن می باشد.
    افرادی که سن آن ها کمتر از ۱۱ سال است ( تاریخ تولد بعد از ۳ شهریور ۱۳۸۴ ) یک رده و افرادی که سن آن ها بیش از ۱۱ سال است
    در رده دوم قرار می گیرند.
    تفاوت دیگری که در رده بندی ها وجود دارد مربوط به وزن ربات هاست که حداکثر وزنی که رده زیر ۱۱ ساله ها می توانند بسازند ۲
    کیلوگرم و حداکثر وزنی که بالای ۱۱ ساله ها می توانند بسازند ۳ کیلوگرم است.
    ۲- ربات فوتبالیست : دو ربات بر روی یک زمین مستطیل شکل دارای دیواره قرار می گیرند ( مانند زمین فوتبال دستی البته بدون
    میله ها ) در عرض زمین دو دروازه وجود دارد که دو ربات باید سعی کنند توپ را درون دروازه حریف قرار دهند. برنده کسی است
    که گل بیشتری بزند. کنترل ربات ها در این مسابقه به صورت دستی با برد کنترل توسط شرکت کنندگان صورت می گیرد.
    افرادی که سن آن ها کمتر از ۱۱ سال است ( تاریخ تولد بعد از ۳ شهریور ۱۳۸۴ ) یک رده و افرادی که سن آن ها بیش از ۱۱ سال است
    در رده دوم قرار می گیرند.
    تفاوت دیگری که در رده بندی ها وجود دارد مربوط به وزن ربات هاست که حداکثر وزنی که رده زیر ۱۱ ساله ها می توانند بسازند ۲
    کیلوگرم و حداکثر وزنی که بالای ۱۱ ساله ها می توانند بسازند ۳ کیلوگرم است.
    ۳- ربات تعقیب خط : ربات در نقطه ی شروع زمین مسابقه قرار می گیرد. زمین مسابقه کاملا سفید است و خطی سیاه رنگ با پیچ و
    انحنا و … نقطه ی شروع را به پایان وصل می کند. ربات می بایست به کمک سنسورهای مادون قرمز خود خط سیاه را در این زمین
    سفید پیدا نموده و آن را تعقیب نماید تا به نقطه ی پایان برسد. ربات برنده رباتی است که در زمان کمتری به نقطه ی پایان برسد.
    کنترل این ربات به صورت خودکار توسط خود ربات صورت می پذیرد و دخالتی از سوی شرکت کننده صورت نمی گیرد.
    ۴- ربات های خلاق : در این بخش شرکت کنندگان مجاز به ارائه هر رباتی که احساس می کنند دارای خلاقیتی خاص می باشد
    هستند.
    هیچ ترتیبی و آدابی نذار هر رباتی را دلت می خواد بیار
    بعد از نمایش توانمندی ربات ها، هیئت داوران به هر ربات نمره ای بین ۰ تا ۱۰ می دهند. داوران با توجه به میزان خلاقیت موجود در
    ساخت طرح ربات نمره خواهند داد. مد نظر داشته باشید که اصلا لزومی ندارد که ربات ساخته شده ی شما در این آیتم حتما شبیه
    ربات های مسابقه ی آیتم های گذشته باشد. برنده ی مسابقه کسی است که امتیاز بیشتری را از هیئت داوران کسب کرده باشد.

    قوانین مسابقات در هر یک از آیتم ها

    قوانین کلی برای تمام آیتم ها
    - چنانچه شرکت کننده اعتراضی به ربات مقابل خود یا شرکت کننده دیگر از نظر رعایت قوانین (وزن و اندازه برای ربات و سن
    برای شرکت کننده) دارد باید قبل از شروع مسابقه آن را اعلام کند و هیچ اعتراضی در حین یا بعد از پایان مسابقه پذیرفته شده
    نیست.
    - شرکت کننده تنها مجاز است که با سرپرست خود وارد زمین مسابقه شود.
    - شرکت کننده و سرپرست ملزم به داشتن کارت تیم خود می باشند در غیر این صورت از ورود آنها به زمین مسابقه جلوگیری می
    شود.
    - شرکت کننده ملزم به داشتن کارت شناسایی معتبر (جهت تطبیق در موارد لازم مثل تاریخ تولد) است.

    ۱- قوانین ربات جنگجو :
    - زمین مسابقه دایره ای به قطر ۱۸۰ سانتی متر است.
    ۳۰ سانتی متر باشد و ارتفاع آن آزاد است. * - ابعاد ربات ها می تواند حداکثر ۳۰
    - حداکثر وزن ربات برای زیر ۱۱ ساله ها ۲۰۰۰ گرم و برای بالای ۱۱ ساله ها ۳۰۰۰ گرم می باشد.منظور از وزن ربات جرم تمام اجزای
    تشکیل دهنده ربات است.
    - حداکثر منبع تغذیه مجاز ۱۲ ولت و حداکثر جریان ۲ آمپر است. در صورتی که تیمی بخواهد از باتری دلخواه و منبع تغذیه خودش
    که به همراه آورده است بهره بگیرد در صورتی که ولتاژ و یا جریانش بیش از مقدار فوق باشد مجاز نمی باشد.
    - ربات ها در لحظه ی شروع مسابقه در دو طرف زمین قرار می گیرند و باید ربات حریف را از زمین مسابقه خارج نمایند.
    - در لحظه ی ابتدایی مسابقه حتما می بایست هر دو ربات حرکت نمایند.
    - استفاده از وسایل آتش زا و پرتاب کننده مجاز نمی باشد.
    - استفاده از کنترل بی سیم برای هدایت ربات ها ممنوع است.
    - زمان آماده سازی برای شروع مسابقه ۱ دقیقه می باشد.
    - زمان مسابقه ۳ دقیقه می باشد.
    - چرخ و گیربکس از هر نوعی آزاد است.
    - برد درایور می بایست مربوط به بردهای درایور ربات های آراد باشد.
    - در صورت کشیدن سیم ربات برای جلوگیری از شکست، داور یک امتیاز منفی به ربات خاطی می دهد.
    - در صورت افتادن ربات به خارج از زمین مسابقه بدون دخالت ربات حریف در مرحله ی اول یک امتیاز منفی خواهد گرفت و در بار
    دوم باخت برایش اعلام می گردد.
    - در صورتی که قبل از سوت داور رباتی حرکت نماید یک امتیاز منفی دریافت خواهد کرد.
    - سه امتیاز منفی به منزله ی شکست در مسابقه خواهد بود.
    - در صورت واژگون شدن ربات و یا عدم توانایی حرکت تا پایان زمان مسابقه، ربات بازنده خواهد بود.
    - در صورتی که دو ربات همزمان و یا با فاصله زمانی اندکی ( با توجه به تشخیص داور ) از زمین مسابقه بیرون بیفتند اگر بیرون
    افتادن یکی از اثر تلاش دیگری باشد آنکه زودتر بیرون افتاده بازنده است اما اگر هر دو با هم بیرون بیفتند و اثری متقابل برای
    بیرون افتادن وجود داشته باشد بیرون افتادن هیچ کدام منظور قرار نمی گیرد و از ادامه کار بازی ادامه می یابد.
    - هر زمان که رباتی بتواند حریفش را از زمین خارج نماید برنده محسوب می گردد.
    - در صورتی که بعد از 3 دقیقه ربات ها نتوانند حریف را از زمین خارج نمایند رباتی که اخطار کمتری دریافت کرده برنده است و اگر
    خطاها برابر باشند رباتی که وزن کمتری دارد برنده است.
    - مسابقات به صورت دوحذفی اجرا خواهد شد.
    -تصمیم در شرایط پیش بینی نشده بر عهده ی هیئت داوران می باشد.

    ۲- قوانین ربات فوتبالیست :
    ۲۵ سانتیمتر باشد. * - ابعاد ربات می بایست حداکثر ۲۵
    - حداکثر وزن ربات برای زیر ۱۱ ساله ها ۲۰۰۰ گرم و برای بالای ۱۱ ساله ها ۳۰۰۰ گرم می باشد.منظور از وزن ربات جرم تمام اجزای
    تشکیل دهنده ربات است.
    - حداکثر منبع تغذیه مجاز ۱۲ ولت و حداکثر جریان ۲ آمپر است. در صورتی که تیمی بخواهد از باتری دلخواه و منبع تغذیه خودش
    که به همراه آورده است بهره بگیرد در صورتی که ولتاژ و یا جریانش بیش از مقدار فوق باشد مجاز نمی باشد.
    - چرخ و گیربکس از هر نوعی آزاد است.
    - برد درایور می بایست مربوط به بردهای درایور ربات های آراد باشد.
    ۱۲۰ سانتی متر بوده و دروازه ها به طول ۴۵ و ارتفاع ۱۰ سانتی متر می باشد. * - زمین مسابقه در ابعاد ۲۴۰
    - توپ مسابقه یک توپ گلف یا پینگ پونگ می باشد .
    - مدت زمان مسابقه دو نیمه ی ۲ دقیقه ای است و ۱ دقیقه استراحت بین دو نیمه خواهد بود.
    - در ابتدای مسابقه توپ در وسط زمین و ۲ ربات مقابل دروازه خود قرار دارند. پس از سوت داور ، ۲ ربات می توانند به سمت
    توپ حرکت کنند. به این شرایط، شرایط اولیه می گویند.
    - گوشه های زمین مسابقه زاویه ۹۰ درجه ندارد.
    - ربات می بایست توپ را در زمین کنترل کرده و آنرا به سمت دروازه حریف هدایت کند و آنرا داخل دروازه بیاندازد و یا توپ را به
    سمت دروازه شوت کند.
    - عمق سیستم کنترل توپ نمی تواند بیش از ۱۰ سانتیمتر باشد یعنی توپ حداکثر تا ۱۰ سانتیمتر می تواند وارد ربات شود. همچنین
    توپ باید توسط داور و تیم مقابل از جلو قابل لمس باشد.
    - تبصره : چنانچه توپ به طور ناخواسته وارد بدنه یک ربات شود ، داور می بایست بازی را متوقف کرده و از شرایط اولیه بازی را
    شروع نماید .
    - استفاده از شوتر ( ابزاری برای شوت زدن ) در ساخت ربات اجباری است لیکن برای گل زدن اجباری نیست.
    - چنانچه هر موقع توسط داور، بازی متوقف باشد و بعد از سوت داور رباتی حرکت کند داور یک کارت زرد به ربات نشان میدهد.
    - چنانچه افراد تیم ربات بدون اجازه داور وارد زمین شوند داور یک کارت زرد به ربات نشان می دهد.
    - اگر اعضای تیم با استفاده از سیم رابط مسیر حرکت ربات را عوض کنند ربات یک کارت زرد می گیرد.
    - تبصره: چنانچه این حرکت در شرایط گل باشد علاوه بر کارت زرد داور یک پنالتی اعلام خواهدکرد.
    - تبصره : چنانچه این عمل موجب آسیب به زمین شود مسابقه ۳ بر صفر به نفع تیم مقابل اعلام خواهد شد.
    - پس از هر گل ، توپ در وسط زمین قرار گرفته ، رباتی که گل خورده است در روی خط یک سوم خود و رباتی که گل زده در روی
    خط دروازه خود قرار می گیرد. به این شرایط ، شرایط پس از گل می گویند.
    - مسابقه در دو مرحله گروهی و تک حذفی برگزار می شود. در مرحله گروهی در هر گروه ۳ تیم قرار دارند که تیم اول به مرحله تک
    حذفی صعود می کند.
    - در مرحله حذفی چنانچه یک مسابقه مساوی تمام شود ، تیم ها ۳ پنالتی خواهند زد. بعد از این ۳ پنالتی و تساوی نتیجه ، پنالتی
    ها تک تک خواهد بود.
    - در صورتی که توپ میان دو ربات باشد و در اختیار کامل هیچ یک به تنهایی نباشد در این حالت رباتی، ربات دیگر را هل بدهد به
    گونه ای که این حرکت شبیه حرکت در ربات جنگجو به نظر بیاید داور بازی را توقف داده و در حالت اولیه بازی را شروع خواهد
    کرد.
    - پنالتی به صورت مقابل زده می شود: ربات درون دروازه خود قرار می گیرد. توپ روی نقطه پنالتی زمین خود قرار می گیرد.
    ربات مقابل از زمین خارج می شود. پس از سوت داور ربات به سمت توپ حرکت کرده و نهایتا می تواند به همراه توپ تا خط نیمه
    جلو بیاید و سپس توپ را توسط شوتر به سمت دروازه حریف شوت نماید.
    - تبصره: اگر ربات در هنگام پنالتی زدن از خط نیمه رد شود، پنالتی را از دست خواهد داد.
    - چنانچه یک ربات ، به جای حرکت به دنبال توپ ، ربات مقابل را هل دهد یا تنها با هل دادن حریف قصد گل زدن داشته باشد بار
    اول یک هشدار و دفعات بعد یک کارت زرد می گیرد.
    - زمان آماده سازی برای هر ربات ۱ دقیقه می باشد.
    - رباتی که ۲ کارت زرد بگیرد حریفش باید یک پنالتی بزند.
    - داشتن کارت زرد بیشتر یا کمتر موجب برد یا باخت تیمی نخواهد شد.
    - برنده هر بازی رباتی است که گل بیشتری زده باشد.
    - برد در هر مسابقه ۳ امتیاز و مساوی ۱ امتیاز در بر خواهد داشت.
    -تصمیم در شرایط پیش بینی نشده بر عهده ی هیئت داوران می باشد.

    - قوانین ربات تعقیب خط :
    ۲۵ سانتی متر باشد. * - ابعاد ربات می تواند حداکثر ۲۵
    - ربات می باید خط مشکی درون صفحه ی سفید رنگ زمین را طی نماید و از نقطه ی شروع به پایان برسد.
    - عرض خط مشکی حدود ۲۷ میلی متر است.
    - برد ربات تعقیب خط می بایست حتما یکی از دو برد کیتاروبو یا سنسورروبو باشد و بردهای دیگر مجاز نیست.
    - حداکثر ولتاژ مجاز برای این آیتم ۱۲ ولت است .
    - بعد از قرار گرفتن ربات در مسیر مسابقه شرکت کننده حق دست زدن به ربات را ندارد و به ازای دست زدن هیچ رکوردی برایش
    ثبت نمی گردد.
    - زمان تست برای آماده شدن هر ربات در زمین مسابقه ۱ دقیقه است.
    - مسیر مسابقه دارای خطوط مستقیم و یا با انحنای متفاوت می باشد.
    - مدت زمان مجاز، دو دقیقه است و هر رباتی مجاز به دو مرتبه رکوردگیری است. ( دو تا ۲ دقیقه )
    - برنده کسی است که رکورد زمانی کمتری برای خود ثبت نماید.

    ۴- قوانین ربات های خلاق :
    این آیتم قوانین خاصی ندارد و هر رباتی که امتیاز بیشتری را از نظر خلاقیت از هیئت داوران کسب نماید برنده ی مسابقه است.
    در مورد اینکه ربات خلاق می بایست حتما حرکت و جابجایی فیزیکی داشته باشد و یا نداشته باشد موضوع خاصی مد نظر داوران
    نیست و خلاقیت ربات در اولویت اصلی قرار دارد.
    جزییات بیشتر در مورد نحوه ی امتیاز دهی در روز مسابقه شرح داده خواهد شد.

    هر گونه پرسش و ابهامی را با تلگرام 09366913569 مطرح فرمایید
    .
    ادامه مطلب
    دسته بندی: خبرها
    0
    ششمین دوره مسابقات کشوری آراد


    مسابقه پرشکوه کشوری آراد امسال نیز به مانند سال گذشته در مشهد برگزار می گردد. بدین منظور از کلیه علاقه مندان برای شرکت در این مسابقه چه آرادی و چه غیر آرادی برای ثبت نام و تکمیل فرم ثبت نامبا شماره های 09366913569 و 02636704990 تماس حاصل فرمایند

    - هزینه ورودی مسابقات به ازای هر تیم که می تواند از ۱ تا ۳ نفر باشد ۱۵۰ هزار تومان می باشد.

    - هزینه خوابگاه جهت اسکان و غذا برای ۲ روز به ازای هر نفر ۱۶۰ هزار تومان می باشد. اسکان و غذا اختیاری است و افراد می توانند از ظرفیت اسکان و غذایی که دفتر مرکزی تدارک دیده بهره مند گردند و یا خود نسبت به آن اقدام نمایند.

    - جوایز تیم های شرکت کننده
    تیم های اول هر آیتم ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
    تیم های دوم هر آیتم ۱ میلیون تومان
    تیم های سوم هر آیتم ۵۰۰ هزار تومان
    هر تیم حداکثر 3 نفره مجاز است در یک یا همه آیتم ها شرکت کند. جنگجو، فوتبالیست، مسیریاب و بخش ربات های خلاق

    - مهلت ثبت نام تا ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ می باشد.



    ادامه مطلب
    دسته بندی: خبرها
    Design by Arash.N © 2014
    Copyright © 2014 Karaj Robo™, All Rights Reserved. Karaj Robo